onsdag 30. november 2011

Vibeke på rehab...

Som Osteopat og Fysioterapeut ser jeg min del av ryggpasienter. Det betyr dessverre ikke at vi terapeuter er fritatt for plager selv. For noen uker siden pådro jeg meg en prolaps med nerverotskompresjon, og etter nøye vurdering ble jeg operert på SUS i forrige uke. Operasjon har vært vellykket, og dagen etter var de verste smertene nesten borte.
I dag er det fem dager etter operasjon, og jeg er klar for opptrening. Kollegaene mine på Stavanger Idrettsklinikk er dyktige, og det skal ikke stå på mangel av godt støtteapparat!

Under kan du følge meg i opptreningsprosessen.

Jeg har noen restriksjoner, så øvelsene jeg begynner med er basic, og har fokus på stabilitet og kjernemuskulatur. 
For deg med vondt i ryggen er det viktig å jobbe med stabilitetsøvelser som dette, men husk at du bør ha veiledning av fysioterapeut og at alle øvelser skal være smertefrie!

Øvelser dag 5 etter operasjon:

1. 10 min. sykling, svært lett motstand.


2. Push-ups i Redcord (slynger) 10x3. Kan gjøres rett på gulvet.

3. Knestående fremoverlening i Redcord 5x3. Fokus på stabilitet lavrygg.


4. Seteløft på ball 10x3.


5. Utfall på Bosuball 10x3 (Fokus på stabilitet, ikke dype knebøy)


6. Tåhev 10x3.

Fortsettelse følger..


Vibeke





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar