onsdag 8. august 2012

Kun fancy dekorering?

Som du kanskje har fått med deg i disse OL- tider, så dekoreres utøverne fra de forskjellige landene med tape i diverse farger. Jeg har fått mye spørsmål fra publikum og journalister som lurer på hvorfor vi taper. Er det er kun fancy dekorering eller har tapen noen funksjon?

Tape har blitt brukt av medisinsk personell i mange år. De siste årene har tapen blitt litt mer synlig ettersom den fargerike kinesiotapen har blitt mer populær å bruke. Jeg har god erfaring med å bruke tape som et verktøy både på idrettsutøvere og "vanlige" folk. Jeg skal dele litt av mine erfaringer på bruk av uelastisk og elastisk tape.



1: Uelastisk tape for stabilisering av skulder


Den uelastiske tapen(hvit eller hudfarget) brukes ofte for å stabilisere et område. Det kan være etter et ankelovertråkk eller en leddbåndsskade i en finger. På bilde 1 over kan du se et eksempel på uelastisk tape brukt for å guide bevegelse i skulder. I dette tilfellet hindrer tapen kula i skulderleddet fra å bevege seg for mye fremover. Før tapen posisjoneres skulderen slike man ønsker den, og man legger kraftige drag i de retningene som er gunstig for riktig bevegelse. Tapen kan føles stram og ubehagelig i starten, men om den reduserer eller fjerner smerten ved aktivitet, vil skulderen da bevege seg mer normalt igjen, og man får dobbel effekt. Denne effekten ser vi at ofte vedvarer når man tar av tapen, som om vi har kommet tilbake i "riktig spor".

Elastisk tape finnes det ulike varianter av, der kinesiotape er mye brukt nå til dags. Den kommer i diverse spreke farger. Noen av utøverne mine sier at jeg velger farge på tapen etter humøret mitt. Jeg håper ikke det stemmer ettersom jeg bruker mye sort tape... Jeg legger egentlig ikke stor vekt på fargevalg, men spør du leverandøren er nok svaret annerledes. Det er IKKE tapen i seg selv som gir positiv effekt av tapen, men måten tapen legges på. Her finnes det mange ulike metoder. Jeg kommer ikke til å gå i dybden på alle teknikker i dag, men legger med bilder med to eksempler. 

Bilde 2: Her settes hud og bløtvev/muskler på full strekk rundt ryggstrekkerne, så legges tapen på uten at man strekker i tapen. Teorien bak dette er at dette kan gi avlastning i disse musklene som har litt "overtenning". Du vil se når personen reiser seg at tapen skrukker seg skikkelig. Det har effekt på blodsirkulasjon som kan påvirke positivt på plagene.





                           
2: Kinesiotape på ryggstrekkere





På bilde 3 kan man se en såkalt "spidertape". Dette er en utøver som har fått en blødning i leggen etter et slag (fikk samtidig en infeksjon som er såret du ser). Bildet 4  er tatt etter at tapen ble tatt av. De lyse/friske områdene er der tapen har vært.



3: Drenasje tape -kinesio

4: Etter at tapen på bilde 3 er tatt av



Jeg syns det er viktig å understreke at tape kun er en liten del av behandlingen vi driver med. Det er et kjempeflott redskap, men forutsetter at man har gjort en grundig undersøkelse og supplerer med annen behandling og øvelser for best mulig effekt. Ofte må man prøve og feile litt. Men feilingen er ofte til hjelp ettersom dette kan være nyttig for oss terapeuter ift å stille diagnoser og forstå smertemekanismene bedre. Irritasjon av hud og blemmer kan forekomme, men følger man rådene fra terapeutene greier man som regel å unngå dette.



Med vennlig hilsen


Maria Øgreid Leitao
Idrettsfysioterapeut
Helseteam OL 2012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar